Patagonia, Google, Zappos

27.01.2020

Jsou tomu 3 roky, kdy jsme společně s Tomášem Hajzlerem a jeho ženou Peťou vyrazili na západ USA navštívit několik moc zajímavých společností. Byl to pro mě neuvěřitelný zážitek a pomohlo mi to rozšířit si obzor toho, jak firmy můžou fungovat. Dodnes z toho čerpám při nápadech, kam dál IRESOFT posouvat. 

Výlet po Californii

Náš výlet, na kterém jsem byl společně s Tomášem Hajzlerem a jeho ženou, trval 9 dní a urazili jsme celkem 2500 km. Začali jsme v Los Angeles a skončili ve Vegas. Během té cesty jsme navštívili firmy Patagonia a Google, nadaci Gordon and Betty Moore, zastavili jsme se na Stanfordské univerzitě a výlet zakončili návštěvou mé srdcovky - firmy Zappos.

Patagonia - firma řízená smyslem

V městečku Ventura sídlí společnost Patagonia, která vyrábí oblečení a různé potřeby pro outdoor sportovce, speciálně pak horolezce.

O té firmě jsem se poprvé doslechl tak měsíc před naší cestou a zaujala mě svým smyslem podnikání:

Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.

Česky: Vytvářet ty nejlepší produkty, zbytečně neškodit a využít business k řešení ekologické krize.

Líbí se mi, že tato společnost se snaží řešit svůj dopad na životní prostředí a mají snahu řešit i enviromentální problémy. Ukazuje to na vyzrálost této společnosti, protože většina firem typicky řeší marketing s cílem prodat co nejvíc svých produktů a služeb zákazníkům a vydělat dostatek peněz pro vlastníky. Kdo se ale zamýšlí nad tím, jak velkou škodu způsobuje životnímu prostředí a planetě?

Slušná firma, tak jak ji definuje Tomáš ve svém projektu slusnafirma.cz, je firma, která se zaměřuje na všech těchto pět oblastí:

  • Zaměstnanci
  • Zákazníci
  • Vlastníci
  • Komunita
  • Planeta

Přiznám se, že v posledních dvou oblastech máme asi nejvíce rezerv a divil bych se, kdyby to tak neměla u nás většina firem. Kolik pozornosti věnujeme tomu, abychom podporovali komunitu, kde podnikáme a snažili se jí být přínosem? A kolik pozornosti směřuje na náš dopad na životní prostředí, které denně využíváme pro to, abychom mohli vůbec podnikat? Poslední dva body považujeme tak nějak za "nepovinné", protože firmě přímo negenerují zisk. Firmy, které berou v potaz tyto dva body, jsou vyzrálé a posunuly se se svým myšlením dál: smyslem podnikání není pouhý zisk pro vlastníky.

Měli jsme možnost strávit celý den v této firmě. A dojem? Fakt hustý. A rozhodně to nebylo tím, že by měli luxusní kanceláře nebo honosné sídlo, které by na mě udělalo dojem. Bylo to naopak právě tou jednoduchostí. Dýchala na mě taková bezprostřednost, neformálnost a otevřenost. Lidi se smáli, mávali na nás, cítil jsem se v prostředí, kde vládne spolupráce a kreativita. Všechny znaky skvělé firemní kultury. 

Zaujal mě program, kde lidem opravují jejich věci, které si u nich koupili s cílem využít je co nejvíce, bez nutnosti je po poškození vyhodit. To už dneska není moc běžné, že? A když už se to nedá opravit, tak to za vás zrecyklují. Přešli kompletně na využívání organické bavlny. Zajímají se o celý řetězec dodavatelů a není jim jedno, jakým způsobem se suroviny k nim dostávají. Je vidět, že se nad výrobou a dopadem na životní prostředí fakt zamýšlejí.

Společenská odpovědnost

Slyšeli jste o Patagonské iniciativě 1 % For Planet? Rozhodli se dobrovolně věnovat 1 % ze svého obratu na obnovu a podporu životního prostředí. Považují to za takovou daň za to, že podnikají a čerpají přírodní zdroje. Líbil se mi jeden slogan, který jsem objevil v jejich kancelářích, který to pěkně ilustruje:

There are no profits to be made on a dead planet.

Česky: Na mrtvé planetě už nevyděláte žádné zisky.

Toto ve mně zůstalo silně zakořeněné a uvědomil jsem si, že smyslem podnikání není jen spokojený zákazník + zaměstnanec + vlastník. Ale že je potřeba do té rovnice zahrnout i komunitu a planetu. Proto součástí naší iresoftí VIZE2020, za kterou míříme už třetím rokem, je věnovat 1 % z našeho obratu zpátky do prostředí, ve kterém podnikáme. Konkrétně pro nás, protože podnikáme v oblasti sociálních služeb, bych chtěl zlepšit prostředí seniorům a lidem se zdravotním postižením. Tedy zákazníkům našich zákazníků. A tento projekt, ve kterém ročně uvolníme přes 1 milion korun, chceme rozjet právě v letošním roce.


Google - firma plná benefitů

Další den v USA nás zavedl do Googlu. Díky Filipovi, který zde pracuje, jsme si mohli zažít, jaké to je být Googlerem. Googleplex, jak se arál jmenuje, je vlastně obrovské množství samostatných budov, mezi kterými se Googleři pohybují na kolech. Kola jsou úžasně barevná a vidíte je všude, kam se podíváte. Díky tomu, že se prý kradou, tak je vidítě i po celém Mountain View, což je město, kde Google sídlí. Když se chcete někam přepravit, stačí si vzít nejbližší kolo a prostě vyrazit. Návštěvy na nich nesmí jezdit, takže jsme na nich vlastně "oficálně" nejeli, že :).

V areálu jsme pozorovali spoustu různých národností, ale nejvíc mi přišlo Indů. Podle Filipa nenajdete v Googlu žádný pitomce (angl. assholes). Asi je to tím, že výběrové řízení má až 9 kol a hledají lidi, kteří jsou prostě úplně normální a zároveň něčím zajímaví. Prý se do Googlu hlásí 3 miliony lidí ročně. Filip je prý nadchnul tím, že dělal DJ v Japonsku. S každým kandidátem si sednou na pohovor i jiní Googleři, kteří nejsou z jeho budoucího týmu - to prý proto, aby nebyli ovlivněni tím, že kolegu rychle potřebují mezi sebe, což způsobuje zbytečnou shovívavost. Takže na posouzení "culturefitu" jsou tu jiní kolegové.


Benefity, kam se podíváš

Snad v každé z budov v Googleplexu najdete vybavenou kuchyňku, kde si můžete dát od ovoce, sušenky až po jakýkoliv drink, vč. točeného pivka. Důležitá součást americké kultury je samozřejmě kafe. Zatím skoro každý, koho jsme potkali, tak držel v ruce kelímek. Kafe v Googlu si sami pomelete a s pomocí pákového kávovaru si připravíte espresso. Anebo si můžete zmáčknout tlačítko na klasickém presovači, který je hned vedle.

V Googleplexu si můžete dokonce nechat naostřit nože, opravit si své kolo, zajít ke kadeřníkovi, koupit květiny, nechat si vyprat, přespat, najíst se zdarma v jídelně, kde vaří sedm národnostních kuchyní. Je to jednoduché - cílem je mít kompletní podporu pro všechno ostatní, co byste kromě práce snad mohli potřebovat. Nemusí vás tak nic brzdit od toho, abyste mohli v práci trávit co nejvíc času. Třeba i 24 hodin denně. 

Zajímal jsem se, jestli v Googlu stále podporují koncept, že můžete využít až 20 % svého času na projekt, který byste chtěli sami dělat. Prý to stále funguje a díky této myšlence vzniklo v Googlu už mnoho inovací - od Gmailu až třeba po Googlí autobusy. Ty v sobě mají WIFI a sváží lidi z celého Bay Area, takže nemusí sami řídit v nekonečných frontách na 10 proudých dálnících, ale můžou se věnovat třeba práci.

Do práce samozřejmě nemusíte každý den a řada lidí zůstává pracovat z domů. Záleží, jak si to nastavíte se svým šéfem. Minimum je být přítomný alespoň 1 den za měsíc, a tak prý existuje našinec, který žije celý měsíc v Česku s rodinou a jednou za měsíc vyrazí na otočku do USA. Prý to i tak vyjde levněji než v Sillicon Valley platit bydlení.

Těch věcí, o kterých jsme si s Googlerem Filipem vykládali, bylo tolik, že jsme si s Tomášem řekli, že je natočíme na video: 

Z Googlu jsem si do svého mindsetu odnesl to, že když jste skvělá firma, tak se k vám lidé hlásí sami a prostě je přitahujete jako magnet. Nemusíte hledat, prosit, přesvědčovat a přeplácet. Vždycky mám radost, když se nám do IRESOFTu podaří přitáhnout dalšího člověka, který sám má zájem o to stát se součástí naší rodiny. A v posledních letech je to víc a víc lidí.

Taky jsme si vyzkoušeli, jaké je to dát 20 % času lidem na vlastní projekty. O tom ale napíšu v nějakém samostatném příspěvku. 


Zappos - firma s hodnotami

Poslední den výletu jsme navštívili Zappos. Moc jsem se těšil na prohlídku kanceláří s průvodcem. Pro mě to byla srdcová záležitost, protože jsem kdysi četl knížku Štěstí doručeno a ta mě silně inspirovala v naší iresoftí cestě. Mimochodem, na základě inspirace ze Zapposu jsme začali vydávat naši vlastní knížku firemní kultury - IREBOOK.

V Zapposu žijí neskutečnou firemní kulturou. Základem jsou jejich společné hodnoty. Těch mají deset, mezi nimi např. "Doručuj WOW službou zákazníkům", "Udělej více s méně" nebo třeba "Buduj pozitivní tým s rodinným duchem". V knížce Štěstí doručeno se dočtete, co každé hodnota znamená, proč je pro ně důležitá, jak se projevuje a ještě je doplněna konkrétními příklady ze života. Vše, co jsme zažívali v jejich kancelářích, korelovalo s nějakou hodnotou.

Tak třeba když dělají podporu zákazníkům, tak není důležitý čas strávený na telefonu. Neměří dobu hovoru, ale čas, za jak dlouho zvednete sluchátko a jak dlouho musel zákazník čekat, maximum je 10 sekund. Cílem hovoru je to, aby zákazník měl pocit, že mluvil se svým dobrým kamarádem. Rozhovor by měl být osobní. Naše průvodkyně nám vykládala příběh, jak jednou po dvou hodinách hovoru už si potřebovala odskočit, a tak to řekla zákazníkovi, který ji prý odvětil, že klidně na ni počká. A tak po návratu pokračovali další hodinu.

Po skončení hovoru má zaměstnanec možnost zákazníkovi poslat dárek. Nebo třeba ručně napsaný nebo namalovaný vzkaz, který firma odešle. Tak si to představte - voláte do eshopu s botama (to je to, co Zappos dělá), kde si příjemně povykládáte a pak vám týden na to přijde dárková kostička pro vašeho psa s ručně napsaným vzkazem. Prostě hodnota "Doručuj WOW" v praxi.

Zajímavá je i myšlenka, že každý zaměstnanec musí každý rok strávit na podpoře zákazníkům 10 hodin, i včetně samotného šéfa.  

Inspirace pro IREBOOK

V Zapposu každý rok vydávají svůj vlastní culturebook. Když jsem dočetl knížku Štěstí doručeno, nedalo mi to a napsal jsem přímo do Zapposu na mail ceo@zappos.com, jestli by mi jejich knížku firemní kultury neposlali. Kupodivu, obratem se mi ozvali. Na základě toho jsem se před pěti lety rozhodl, že budeme v IRESOFTu taky vydávat naši ročenku a tuto tradici držíme už dobrých pět let.  

Jeden z IREBOOKů jsem vzal i s sebou do USA. A když jsme s průvodkyní šli okolo stolu, kde sedí Tony Hsieh, šéf Zapposu, nechal jsem mu ho na stole vč. vzkazu. Prostě jsem mu chtěl poděkovat za inspiraci.

Už jste viděli náš IREBOOK?

Co je ještě na Zapposu zajímavé, jsou jejich kanceláře. Jsou vyzdobené tak šíleně, že by to někomu mohlo připomínat i chaos. Na druhou stranu je pěkné, když třeba máte narozeniny a vaši kolegové vám vyzdobí stůl balónky, konfetami a přáními. Firma tyto aktivity podporuje, a tak si přímo ve firmě v oddělení "Baloons & Shit" můžete nakoupit všechny propriety.

Závěr

Přestože tato cesta byla už před třemi roky, v roce 2017, dodnes z ní čerpám. S vděčností vzpomínám na cestování po západním pobřeží Californie, na čas strávený s Tomášem a na všechny ty úžasné firmy, které jsme po cestě navštívili. 

Když jsem dával dokupy tento příspěvek, znovu jsem si oživil spoustu vzpomínek. A taky jsme si uvědomil, co všechno jsem od té doby změnil a zavedl do praxe. Stále totiž platí, že:

Bez činu zůstává i nejkrásnější myšlenka bezcennou. 

A tato cesta rozhodně stála za to, protože mě i IRESOFT hodně posunula dopředu.

Přečtěte si jako první, co je nového