Jak na firemní kulturu (4) - Benefity

16.03.2020

Někteří šéfové se domnívají, že "špatnou" firemní kulturu doženou benefity. Dáme lidem smoothie, masáže a taxíky do práce a budou motivovaní. O ovoci na pracovišti ani nemluvím - to už je snad standardem, ne? Anebo jim "koupíme" Chief Happiness Manažera a budou šťastní, parchanti. Dá se tedy dobrá firemní kultura koupit za peníze nebo nedá?


Tento článek je součástí série článků, ve kterých se věnuji firemní kultuře. V této sérii sdílím své zkušenosti, myšlenky a uvědomění, které jsem v IRESOFTu v této souvislosti nasbíral. Abyste se dostali do kontextu, doporučuji přečíst si celou sérii od začátku. 


Zrádné benefity

Pomocí benefitů řešíte tak maximálně spodní patra Maslowovy pyramidy. Je to stejná úroveň jako odměna nebo peníze. Můžete tím vytvořit spokojenost, ale uvědomme si, že to je jen racionální stav mysli. To je úroveň bez energie. Když vám řeknu, že pokud máte střechu nad hlavou, teplou vodu, vlastní záchod a elektřinu a že spadáte do 1 % nejbohatších lidí planety, budete šťastní? Podle mě ne, protože se na to díváme racionálně.

Naopak štěstí (z anglického "happiness", nikoliv "luck") je emoční stav mysli, a to pomocí benefitů dlouhodobě nevytvoříte. Jak to? Mám pro to tři důvody.


1. Zvyknete si

Zavedení benefitu sice způsobí prvotní euforii (tak jako rychlý cukr), ta ale vydrží sotva pár dní nebo týdnů. Pak už se z toho totiž stane standard. Je to stejné jako přidání peněz, kde následná radost vydrží jen do první výplatní pásky. To známe všichni, ne?

Benefit se přemění v normální věc a všechny ty plusové body jsou pryč. Není na tom nic divného. Je to ve své podstatě obranný mechanismus mozku, kterému se říká hedonická adaptace*. Prostě si na tento výkyv emocí v čase zvykneme a zase se dostaneme do původní úrovně našeho emočního stavu. 

Taky se může stát, že už pak ani nerozlišujete co je navíc a začne vám chybět vděčnost. Ne nadarmo se říká, že nevíš, co máš, dokud to neztratíš. Dám vám krásný příklad ze života. Zavedli jsme pro naše lidi v kuchyňkách ovoce, zeleninu a pečivo. Jaké bylo moje překvapení, když po roce fungování čtu na firemní síti otázku od jednoho z kolegů, že už se na to ovoce a zeleninu nemůže dívat a kdy už bude k snídani konečně salám.

Výhodou hedonické adaptace je, že funguje i pro negativní emoce. Možná jste slyšeli o tom, že ať už vyhrajete ve sportce, nebo se zraníte a skončíte na vozíčku, v obou případech se do nějaké doby znovu vrátíte zpátky na obdobný emoční stav, než se tato událost stala. 

Pokud už tedy budete mít potřebu zavádět nějaké benefity, je lepší to udělat v menší míře vícekrát do roka, než jednou a pořádně. Máte tak šanci surfovat po vlnách radosti mnohem déle.


2. Není cesta zpět

Zadruhé je potřeba si uvědomit, že jakmile jednou něco zavedete, už to nemůžete jen tak zrušit. Zde totiž nastane jiná situace - někomu něco berete, zažije emoci "ztráty". Jinými slovy - zrušením benefitu naštvete spoustu lidí. A to nehledě na to, jestli to používají, či nikoliv. 

To už je lepší cesta vyměnit jeden benefit za druhý, který je hodnotnější. I tak se ale nezavděčíte všem a tak vlastně jakkkoliv budete rýpat do benefitů, máte možnost jít jenom směrem dopředu - dávat víc a víc.

Dovedete si představit, že finanční objem, který dáváte do benefitů, byste dali lidem rovnou do výplaty? Že byste třeba zrušili stravenky a tu tisícovku dali lidem do mzdy (za předpokladu, že by to bylo stejně daňově odpočitatelné)? Zní to logicky, ať si s těmi penězi každý dělá, co chce. Ale jakmile by uplynula trocha času, lidi zapomenou, že to mají ve výplatě a najednou máte k řešení úplně jinou situaci - a tou je nespravedlnost. Jak to, že všude mají stravenky a my ne?

Není nic horšího, než když lidi kolem vás a na stejné pozici mají něco a vy ne. Představte si třeba, že na své pozici berete 30 tisíc měsíčně. A víte, že máte víc než vaši kamarádi na stejné pozici v jiných firmách, ti mají jen 25 tisíc. Ale co když pak zjistíte, že kolegové ve vaší firmě na stejné pozici mají 35 tisíc a jeden dokonce 40 tisíc? Jak dlouho s tím bude žít v klidu, aniž by vás to vnitřně užíralo?

Ten pokus s opičkami znáte? Podáte jedné kámen, ona ho vrátí a dostane okurku. Podáte kámen druhé, ona ho vrátí a dostane hroznové víno. A na průšvih máte zaděláno, jen se podívejte :)

Pozor na to, co dřív bývalo pěkným benefitem, ale vlivem soutěže na pracovním trhu se to stalo standardem. Mluvím třeba o pátém týdnu dovolené. Pokud to totiž jiné firmy ve vašem odvětví mají jako standard a vy ne, pak lidi můžou začít zažívat pocit nespravedlnosti. 


3. Pozor, koho lákáte

Pokud vsadíte na to, že vaši firemní kulturu snadno "vytůníte" pomocí benefitů a budete na to lákat nové kandidáty, pak si dle mého názoru zahráváte. Jaký typ lidí si myslíte, že k sobě přitáhnete? 

Když budete inzerovat, že je skvělé být zaměstnaný ve vaší firmě právě proto, že máte luxusní benefity (od taxíků do práce, přes fitness, jógu, saunu, celodenní stravování až po praní, žehlení a masáže), přitáhnete k sobě lidi, kteří primárně slyší na to, co dostávají a získají pro sebe

Problém nastane, až firmy na trhu práce nabídnou víc, než vy (ještě navíc neomezená dovolená, čtyřdenní pracovní týden a letenky business třídou). Pak je možné, že se někteří zvednou a půjdou dál, kde jim dají ještě větší komfort. Anebo bude na vás zase něco přihodit. A točíte se jako ve spirále. 

Já k tomu přistupuji tak, že raději mluvím o smyslu práce, smyslu pozice, co je pro nás těžké a čím nám daný člověk může pomoci. K tomu přidávám naši firemní kulturu v podobě svobody, podporujícího prostředí a zapáleného kolektivu. A samozřejmě sdílím hodně o sobě, ať si může člověk sám vybrat, jestli by se mnou chtěl trávit čas. Benefity jsou až to poslední a okrajové. Určitě to není věc, kvůli které by šel někdo k nám pracovat. A řadu věcí si raději necháváme jako příjemné překvapení.

Inspirujte se, jak lákám lidi do IRESOFTu já:


Firemní kulturu musíte odmakat 

Benefity jsou fajn. Ale spíš jako překvapení pro lidi, kteří za to budou vděční. Je to dobrý sluha, ale zlý pán. Osobně bych byl velmi opatrný pouštět se touto cestou, protože dlouhodobě nic moc od toho nezískáte - stane se to jen standardem a jediná cesta je přidávat dál a dál. 

Benefity si firemní kulturu nevylepšíte. Je to lákavá představa, že jako šéf jen "uvolníte" peníze a najednou budete mít motivovanější lidi. Ale s dlouhodobou motivací to má pramálo společného.

Za mě je jediná cesta a tou je - odmakat si to. Jestli je pro vás firemní kultura důležitá, rád vám s tím pomůžu. Ve finále je to mnohem zábavnější, než jen vydělávat peníze. Vždyť je to vašich 2000 hodin.


V příštím článku se podíváme na to, jak přistupovat k tvorbě týmu a firmy z pohledu lidí. Možná už tušíte správně, že jen dovednosti lidí k tomu stačit nebudou.

Přečtěte si jako první, co je nového